رژیم غذایی کامل و بهداشتی

سرآغاز حرکت در مسیر هر مرحله از بلوغ (جسمی، فکری،

علمی، اعتقادی،و….) سلامتی جسم و تن انسانه، مطلب زیر

رو یکی از رفقام از یک استان دیگه، که انصافا تو کار تحقیقی

سریشی کار میکنه و تاحدود زیادی هم صاحب نظره ، کار کرده.

با تشکر از ایشان (کار سریشی: کار مداوم با پیگیریهای جدی و

گیر دادنهایی از جنس آقا رحمت شمس العماره):

رژیم غذایی کامل و بهداشتی

منابع تحقیق: کتاب قانون ابن سینا (کتابی منبع در علم

پزشکی )و دیگر کتب طب سنتی و روا یات طبی

مبانی پزشکی و تغذیه ی جدید

تجربیات شخصی محقق

تذکر: این مجموعه دارای پایه های علمی و استدلالی خود میباشد که از ذکر آن پرهیز شده است .روش این تحقیق بر اساس گرد آوری گروههای ضروری غذایی بدن میباشد ضمنا به بیان کیفیت خاص تکمیل ،اصلاح و مصرف هر نوع غذایی اشاره شده است.

لازم به ذکر است که این برنامه نیاز انسان معتدل یا نزدیک به اعتدال و سلامتی را برطرف میکند و برای افرادبیمار، رژیم های ویژه غذایی توصیه می گردد.

قواعد کلی تغذیه :

۱-همه نوع غذایی بخورید و همه چیز بیاشامید ولی زیاده روی مکنید ،نه در مقدار (کمیت)و نه در تکرار (کیفیت) ،یعنی پر خوری نکنید و تنوع غذایی داشته باشید.

۲-اشتها بر دو نوع است:

(۱)اشتهای صادق : که علامتش آن است که هر غذایی بر سر سفره اشتها وجود دارد گرچه یک نان و ماست خالی باشد . (۲)اشتهای کاذب : علامتش آن است که تنها اگر فلان غذای خوشمزه باشد اشتها می آید .که نوع اول منشا سلامتی و نوع دوم منشا بیماریها است .

۳-لقمه ی کوچک بردارید و غذا را خوب بجوید و یک لقمه مانده به سیر شدن کامل(فقط یک لقمه!) دست از غذا بکشید .

۴-غذا را با نام خدا شروع کنید (گرچه وسط غذا یادتان بیاید) و بر روی لقمه ی اول و آخر غذا نمک زیاد بپاشید.

۵-قبل از غذا کمی آب (ترجیها آب جوش ولرم) بنوشید تا در وسط غذا آب ننوشید ،چون آب خوردن در وسط غذا بسیار مضر برای هضم و جذب است .اما یک یا دو فنجان چای خیلی کمرنگ بعد از غذا (ترجیها ۱۰دقیقه بعد از غذا) بی ضرر است (با لیمو). خصوصا در غذا های غیر آبکی چون کوکو و استانبولی.

۶-برنج چهار بار و گوشت هم چهار یا پنج بار در هفته مصرف شود .همه نوع گشت خوب و لازم هستند برنج خیلی ارزان مضر است ،کم بخورید و برنج خوب بخورید برنجهای متوسط خوب است.

۷-نگه داشتن سبزی به طور یخ زده غیر بهداشتی است و سبزی مورد نیاز جهت خورشت و آش را به طور خشک شده نگهداری کنید.

۸-در مورد غذاهای آماده چون سوسیس و کالباس و ساندویچ ها و نیز نوشابه و چای مشروحا در جلسات ماه مبارک رمضان توسط محقق محترم صحبت شده است.

۹-هر نوع تنقلات (چون آجیل و شیرینی و بیسکویت و تخمه و…)را اگر خواستید مصرف کنید در کنار وعده های غذایی مصرف کنید.

۱۰-بهترین نان برای مصرف نان سنگک است.

۱۱-مصرف ترشی با شیر ،ماست با ماهی ،شیر با ماهی ،تخم مرغ با ماهی ،حلیم با انار و سرکه با عدس ممنوع است.

۱۲-سس مایونز خیلی زیاد مصرف نشود.

غذاهای اصلی و روش اصلاح و تکمیل آنها:

صبحانه:

۱-پنیر با کشمش و گردو و کمی کاهو یا نعناع .این مورد ۲بار در هفته تکرار شود و برای هر نفر دو عدد گردو کافی است .

۲-کره و مربا (همه ی مرباها خوب است مگر مرباهایی مثل مربای گل و مربای پوست پرتغال).

۳-تخم مرغ با کمی فلفل و سبزی (اگر باشد بهتر است خصوصا در یبوست مزاج).

۴شیر محلی با خرما و نان (دو بار در هفته).

۵-سیب یک یا دو یا سه یا چهار عدد، هرچه اشتها باشد(تنها خورده شود مگر با اندکی نان و با پوست مصرف شود خصوصا در یبوست مزاج).

۶-عدس (با ریحان خشک و پیاز داغ و رب در آن ریخته شود).

ناهار و شام:

۱-خورشت قیمه(لپه و سیب زمینی و گوشت)با سالاد محتوی آبلیمو.

۲-قرمه سبزی با کمی فلفل مصرف شود و همراه ماست.

۳- ماکارونی(با سویا و هویج)به همراه ماست و سبزی و دو یا سه عدد خرما مصرف شود.

۴-استانبولی(با سویا و هویج)به همراه ماست و سبزی و دو یا سه عدد خرما.

۵-خوراک لوبیا : لوبیا قرمز یا گوشتی یا چیتی به اندازه ی کافی با یک یا دو عدد سیب زمینی در زود پز به طور کامل پخته شود به همراه کمی نعناع خشک و سپس سیب زمینی را کوبیده و به همراه پیاز داغ ، رب ، زرد چوبه و نمک در آن ریخته و با حرارت ملایم کمی غلیظ شود . پس از آماده شدن با تن ماهی مخلوط

کرده و با کمی فلفل مصرف شود(به جهت این که بدن بتواند ضرر مختصر کنسرو ماهی را جبران کند ، حد اکثر سه بار در ماه مصرف شود).

۶-سرخ کردنی ها :همگی خوب هستند به شرط این که با روغن دنبه ی تصفیه شده ی بو گیری شده (که طرز تهیه ی آن در جلسه گفته شد) تهیه شود وبا ترشی مصرف شود و افراط در خوردن این چربی هم نشود . خیلی هم خوشمزه است بطوری که اگر کوکو با آن سرخ شود مزه ی کباب می دهد .

۷-سوپ جو : به همین شکل محلی خوب است ولی کمی جعفری در آن بیشتر باشد .

۸- آش : همین آش محلی که با ماست چکیده درست میشود خوب است و لیکن حبوبات آن کمی بیشتر باشد و سبزیجات آن کمتر .

۹- کوکو های مختلف با ماست و سبزی یا ماست و خیار شور و سالاد مصرف شود .

۱۰-املت: گوجه ی آن در روغن و به همراه کمی سیر و فلفل سرخ شود (آب پز نشود) و کمی هم نعناع خشک در همان ابتدا به آن اضافه شود و در آخر هم تخم مرغها را اضافه کنید. با کمی سالاد حاوی آبلیمو یا بهتر از آن لیموی تازه مصرف شود . چون غذا به ترشی احتیاج دارد نه سالاد.

۱۱- سوپ فرنگی : که با گوشت مرغ و هویج و پیاز و لپه و رب و ماکارونی و سبزی آش تهیه میشود .

۱۲-سوپ استخوان : در سوپ جو یا سوپ فرنگی اگر استخوان دنده بریزند مملو از کلسیم و فسفر خواهد بود که خیلی مفید است .

۱۳- آبگوشت :استخوان دنده و هویج و نعناع خشک حتما در آن ریخته شود ولی استخوان قلم در خورشت خوب است وبا کمی ترشی مصرف شود و نان خشک هم در آن ترید شود (در زمستان بر روی بخاری و در فصل تابستان جلوی آفتاب سنگک را خشک کنید ) بماند تا در آبگوشت خیس بخورد .

۱۴- آبدوغ خیار: از دوغ غلیظ (نه آبکی ) و حتی بهتر است از ماست استفاده شود که با خیار رنده شده رقیق شود و کمی سیر در آن بکوبند با ترید سنگک خشک . این غذا در فصل غیر سرما خیلی خوب است .

۱۵- کوفته ی تبریزی : حتما با سبزی یا سالاد یا ماست مصرف شود.

۱۶-دو نمونه شام مختصر و مفید و کم زحمت : الف)پنیر با گردو و کاهو و دوشاب انگور _ب)تخم مرغ آب پز(نیم بند ) با ماست و سبزی و خرما.

۱۷- مصرف ترشی ها: سرکه برای اعصاب های این عصر خیلی مضر است ! ولی فوایدی هم دارد اما نارنج کمتر ین ضررها را دارد بلکه بی ضرر و بسیار پر فایده است (نارنج غیر از نارنگی است )و آبلیمو و خود لیمو ترش در بین این دو است . پس هرجا گفته ایم ترشی مصرف شود بیشتر نارنج و بعد لیمو ترش و آبلیمو و در آخر سرکه منظور است . هفته ای دو بار در تمام سال حتما شربت آبلیمو مصرف شود . لیموی تازه هم (چه ریز و چه درشت ) از وسط تابستان تا آخر زمستان هست اگر نیم کیلو در پلاستیک در فریزر نگهداری شود تا ده روز برای یک خانواده کافی است . و حتما در ضمن آشامیدن شربت آنرا بو کنید اگر سرما خوردگی ندارید.

۱۸- مصرف میوه :میوه ی فصل مصرف شود (نه هندوانه در زمستان ). اگر کسی پر خوری نکند و شام را نهایتا تا ساعت ۵/۸ صرف کند که در نتیجه اشتهای زود صبحانه خوردن را خواهد داشت و ناهار را هم تا ساعت ۱ صرف نماید حتما برای عصرانه گرسنه خواهد شد که بهترین وقت صرف میوه است. پرتغال شیرین حتما در فصل زمستان مصرف شود . هر میوه ای را که میخورید حتما در ضمن خوردن آنها را ببویید .

۱۹-در خوردن شیرینی زیاده روی نکنید .

۲۰- افراط در مصرف سالاد و سبزی به هیچ مجه مطلوب نیست چون مواد فیبری و پوره ای آنها ، جذب را در بدن کم میکند .

۲۱-منظور از استخوان دنده که قبلا توصیه شد هم استخوان دنده و هم استخوان پشت را میرساند .که تا سه بار(حد اقل) هم میشود در غذا پخته شود و دوباره در فریزر برای دفعه ی بعد نگهداری شود.

سایر غذاها:

غذاهایی که در این قسمت ذکر میشوند ، برای بدن ضروری نیستند اما مصرف آنها نه فقط بی ضرر بلکه مفید هم هست بنابراین، لیستی از آنها را به همراه روش تهیه و مصرفشان ذکر میکنیم که در صورت مصرف ،با این روشها اصلاح شوند :

۱- کله پاچه با لیمو مصرف شود.

۲- حلیم به طرزی که در جلسه گفتیم تهیه شود و با پودر دارچین و کره و در صورت تمایل با دوشاب هم مصرف شود.

۳- جگر کباب شده با سالاد و کره مصرف شود .

۴- کباب با سبزی مصرف شود .

۵- سیرابی با سبزی مصرف شود.

۶- چلو مرغ(مرغ و برنج) :زرشک و انار بر روی آن بپاشند و با سالاد ترشی دار مصرف شود.

۷- آش آلو و زرد آلو که به صورت محلی درست میکنند خیلی خوب است خصوصا در بهار و تابستان .

۸- عسل برای صبحانه خیلی خوب است به شرط این که بدون افراط و با کره مصرف شود.

۹- کره خیلی از خامه بهتر است و خامه را کم بخورید و آن هم حتما پاستوریزه باشد چون خامه ی محلی نجوشیده است .
وبلاگ بلوغ آرزومند سلامتی همه خانواده ها

به اشتراک بگذارید ! Digg it StumbleUpon del.icio.us Google Yahoo! Reddit

2 نظر برای رژیم غذایی کامل و بهداشتی

  1. sara گفت:

    خونه نو مبارک
    تنوع گاهی باعث جذابیت میشه(جابجایی هر چند اجباری بود ولی خوبه)
    ممنون از مطالبتون

  2. علیرضا گفت:

    من اولین بار نظر میدم بهتون اول از سایت جدیدتونشروع میکنم خوبه. مبارک

نظر دهید

*

code

کد امنیتی *