چرایی لزوم مدیریت فقیه بر جامعه در سیاست توحیدی

موضوع ولایت فقیه مسئله ای نیست که به آن با عینک یک حزب سیاسی محض، 

یا یک محدوده ی جناحی و گروهی و از قبیل مدیریت های اهل دنیا به آن نگاه کرد،

  مسئله ی ولایت فقیه ، یک امر الهی است و ریشه ی قرآنی دارد.

معصومین علیهم السلام درباره ی تشکیلات ولایت فقیه و سیستم آن و نحوه ی

اداره ی این تشکیلات،دستورالعمل های خاصّی فرموده اند.به بیان دیگر ، این

 موضوعی نیست که خیلی ساده از آن گذشت و آن را ملعبه ی

بازی های سیاسی قرار داد. سوره ی توبه در آیه ی ۱۲۲ ، می فرماید:

((و ما کان المومنون لینفروا کافه فلولا نفر من کل فرقه منهم طائفه لیتفقهوا 

فی الدین و لینذروا قومهم اذا رجعوا الیهم لعلهم یحذرون))

مومنین نباید همه ی شان، کافّه، همگی کوچ کنند به سوی جبهه ی جنگ و جهاد.

 ((فلو لا نفر من کل فرقه منهم))

از آن مومنین، طایفه ای از آنان، یک گروهی کوچ نکنند و در محضر پیامبر خدا باشند 

تا تفقّه در دین پیدا کنند و پس از اینکه فقیه در دین شدند، به طرف قوم خودشان

 مراجعت نموده، قوم خودشان را انذار کنند،شایدکه قومشان از نافرمانی خدا پرهیز کنند.

جهادی که این همه از دیدگاه قرآن و روایات اهمیت دارد، جهادی که اگر کسی به آن

 نرود منافق حساب می شود، جهادی که اگر کسی فرار از آن بکند، گناه کبیره

 حساب می شود. جهادی که درباره ی آن آیاتِ به آن عظمت نازل شده،

این مسئله ی تربیت فقیه در اسلام و سیستم هدایتی جامعه چقدر مهم هست

که قرآن دستور می دهد کسانی که استعداد رسیدن به چنین مقامی را دارند،

 از رفتن به جهاد معاف می شوند ،تا در کاری مهم تر از جهاد را انجام وظیفه کنند.

پس موضوع فقیه شدن و ولایت فقیه و موضوع مدیریت جامعه، مخصوصا در زمان

 غیبت معصوم علیه السلام، یک موضوع عقیدتی است .

اگر خدایی نکرده حریم مقدس مقام ولایت، بخواهد مورد اسائه ی ادب قرار بگیرد، 

یا حتی احتمال اینکه یک حرکت های خزنده ای، شائبه اسائه ی ادب و خدشه دار

 کردن حریم مقدس ولایت داشته باشد ، نباید مومنین آن را به یک مسئله ی ساده

 ی اجتماعی، گروهی، سیاسی محض تلقی نمایند.

دفاع از حریم مقدّس ولایت یک امر عقیدتی است. و از آنجایی که یک واجب عینی

 است، لذا این قضیه با همه ی معادلات و معیارهای معمول در جامعه متفاوت است.

بله ،کسانی که خداوند قلب آن ها را مهر زده، آنها نمی توانند زیبایی اجرای احکام

 الهی را ببینند و درک کنند و نمی توانند روش های ظریف و لطیف سیستم تشکیلات

 فقاهتی شیعه را هضم کنند.همچنان که یک نابینای مادرزاد نمی تواند سفیدی دیوار

 را و زیبایی گل را نمی ببیند.

لذا مغرضین و معاندین و منافقان ،بر اساس جهل خود و با انگیزه های نفسانی

 طاغوتی خود، همیشه علیه این زیبایی ها موضع گیری خواهد کرد. جنگ خواهد کرد.

 مخالفت خواهد کرد .

در نظام ولایت فقیه جامع الشرایط ، نتیجه ی مدیریت این تشکیلات این است که

 انسان را به سوی ولایت معصوم علیه السلام و بالاتر به سوی ولایت الله برساند.

 یک فقیه جامع الشرایط فقط جامعه را اداره ی سیاسی نمی کند. می خواهد

جامعه را طوری تربیت کند که این جامعه آمادگی درک ولایت الله را داشته باشد.

 و هدف از ارسال رُسُل علیهم السلام هم این است که انسان به آن تربیت کمالی

 برسد که بتواند ولایت خدا را احساس بکند و جامعه رنگ توحیدی بگیرد.

قرآن کریم ، آیات متعدّدی را با لحن های گوناگون بیان فرموده است که به ما بفهماند

 آن مدیریت اجتماعی قابل قبول هست که ما را به سوی اجرای احکام الهی برساند.

 پس اصل در ارزش گذاری فعالیت های اجتماعی سیاسی ، بر این است که مدیران و

 مجریان آن فعالیت ، چقدر می توانند در اجرای احکام الهی موفق باشند 

و طاغوت ستیزی بنمایند.

در سوره ی نحل آیه ی ۳۶ می فرماید:

 « ولقد بعثنا فی کل اُمه رسولاً ان اعبدالله و الجتنبوالطاغوت »

این  کلام صریح خود قرآن است . با اینکه در هر امتی رسولی فرستادیم،

مبعوث کردیم، اینکه الله را پرستش کنید و از طاغوت اجتناب کنید.

 این هدف اصلی یک مدیریت اجتماعی اسلامی و جامعه ی اسلامی است.

در سوره ی مائده می فرماید آیه ۴۴:

« فلا تخشوا الناس و اخشون و لا تشتروا بایاتى ثمنا قلیلا و من لم یحکم بما أنزل الله فأولئک هم الکافرون » 

(پس از مردم نترسید و تنها از من بترسید و به طمع مال و آقائى ، آیات مرا به بهائى اندک نفروشید که هر کس ‍ بدانچه خدا نازل کرده حکم نکند او و همفکرانش کافرانند)

نترسید که این مردم چه می گویند، اُمُّل می گویند، مرتجع می گویند، هر چه

 استهزاء می کنند، به چه نام و عنوانی جوّ سازی می کنند از این ها نترس. 

از من بترس و آیات مرا به قیمت کم نفروش،

« و من لم یحکم بما انزل الله…» پس کسانی که مطابق آنچه که خدا فرستاده

حکم نکنند « فاولئک هم الکافرون » کافر هستند.

در همین سوره آیه ی ۴۷ این عبارت را به یک عنوان دیگر می فرماید:

« و من لم یحکم بما انزل الله فاولئک هم  الفاسقون » 

هر کسی حکمی کند که مطابق قانون خدا نباشد پس همانها فاسق هستند.

لینک مرتبط :   سیاست توحیدی و انتخابات  (برای مشاهده رو ی آن کلیک کنید)                                                           

به اشتراک بگذارید ! Digg it StumbleUpon del.icio.us Google Yahoo! Reddit

1 نظر برای چرایی لزوم مدیریت فقیه بر جامعه در سیاست توحیدی

  1. سعید گفت:

    سلام-
    لطفاً فعالیت خود رو در این فضا بیشتر کنید… بچه های ارزشی حضورشون به بهانه های درس و غیره کمرنگ شده..! میترسم یه روزی شرمنده شهدا بشیم… این فضا رو به هوای دیگر هم سنگرها خالی نکنید.. سراغی از ما هم که نمی گیرید! دست مریزاد..
    یازهرا

نظر دهید

*

code

کد امنیتی *